1945. Tyske fly på Amager. Del 1
Aftalen, som Den tyske Værnemagt indgik med den britiske feltmarskal Montgomery den 4. maj 1945 for snart 75 år siden, gik ud på, at overgivelsen i Danmark skulle foregå med virkning fra lørdag den 5. maj kl. 08.00 dansk sommertid.
I dagene efter blev flere detaljer meddelt Værnemagten bl.a., at alt udstyr skulle efterlades. Ved afmarch fra forlægningerne kunne tyskerne kun medbringe håndvåben til egen beskyttelse.

Ved en optælling umiddelbart efter kapitulationen i Danmark konstaterede man, at Luftwaffe måtte efterlade ca. 1.150 fly. Hovedparten på de tyske militære flyvepladser, der var anlagt i Jylland.
I Københavns Lufthavn (Fliegerhorst Kastrup) var der ved krigsafslutningen fly fra blindflyveskolen, jagere og en del "fremmede" fly fra andre flyvepladser, der var erobret af de allierede.

Lufthavn og rullebaner
I forbindelse med de tyske flyvepladser var der som regel etableret støbte rullebaner til områder med felthangarer, hvor fly kunne køres i sikkerhed.

Mange af de efterladte tyske fly i Kastrup fandt personel fra RAF på og ved den 8 km lange rullebane tyskerne i 1944 havde anlagt på marker i Store Magleby.
Man optalte 175 tyske fly. Mange stod på markerne, da der ikke havde været plads i felthangarerne (3-sidede jordvolde med camouflagenet, ofte fejlagtigt benævnt "Flyverskjul".

I første omgang forsøgte lokale modstandsfolk at bevogte de mange fly, men det var en håbløs opgave.

Man skulle også bevogte efterladte ammunitionsdepoter og de mange lejre med tyske civile flygtninge.